Panel bevraagd over lokaal koopgedrag

Een ruime meerderheid inwoners (82%) in de gemeente Zuidplas doet altijd of regelmatig hun dagelijkse boodschappen binnen hun eigen dorp. De voornaamste redenen hiervoor zijn: dichtbij (91%), goede kwaliteit winkels (52%) en de steun aan lokale ondernemers (39%). De auto wordt voor het boodschappen doen het meest gebruikt, naast lopen en de fiets. Dat komt uit een recent onderzoek onder het digitaal inwonerspanel naar voren. Het panel is door het college uitgenodigd om aan een lokaal koopstromenonderzoek deel te nemen. In totaal hebben 538 inwoners de vragenlijst ingevuld, een response van 79%.

Tevreden over winkelaanbod maar tweede supermarkt gemist

Bijna driekwart (73%) van de inwoners vindt het winkelaanbod in hun eigen dorp (ruim) voldoende. Bijna een kwart (24%) vindt het aanbod onvoldoende. Bijna tweederde (65%) van de inwoners mist bepaalde winkels in hun eigen dorp, zoals de Action of een tweede supermarkt.

Buiten Zuidplas winkelen

Inwoners uit Zuidplas doen ook boodschappen buiten hun dorp. De redenen die zij hiervoor geven zijn: goedkoper (40%), niet alles is beschikbaar in het eigen dorp (39%) en het combineren van het boodschappen doen met andere activiteiten, zoals werk(36%). De volgende gebieden/plaatsen worden vaak genoemd om buiten Zuidplas te winkelen: Rotterdam Alexandrium (55%), Capelle aan den IJssel (37%) en Gouda (35%).

 

Winkelevenementen

Inwoners zijn ook gevraagd of ze interesse hebben in bepaalde winkelevenementen in hun dorp. De meeste interesse is er voor: thematische markten (49%), een braderie (47%) en festivals (41%). Ruim een vijfde (22%) heeft in geen enkel van de voorgelegde winkelevenementen interesse.

 

Besteding

Uit de resultaten blijkt verder dat inwoners ruim 60 euro (van de 100 bestede euro’s) binnen het eigen dorp besteden. Iets meer dan 6 euro wordt in andere dorpen van Zuidplas besteed en ruim 33 euro buiten Zuidplas.

 

Internetaankopen

Bijna een vijfde (19%) doet één keer per week of vaker aankopen via internet. De meest genoemde aankopen die via internet worden gedaan, zijn: kleding en schoenen (69%), vakantie/vliegtickets/treintickets (68%) en elektronica (62%). De belangrijkste redenen om aankopen te doen via internet zijn het grotere aanbod (64%), de tijdsbesparing (59%) en het feit dat je niet gebonden bent aan winkelsluitingstijden (54%).

Wat gebeurt er met de uitslag?

In mei zal de gemeente tijdens een informatieavond zowel de uitkomst van het regionaal als lokaal koopstromenonderzoek toelichten aan middenstand, winkeliersverenigingen en gemeenteraadsleden en gelegenheid geven voor vragen en suggesties. Het college wil alle bruikbare informatie gebruiken voor het opstellen van een Detailhandelsvisie voor Zuidplas.

 

Eerder in het nieuws

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.