In iedere dorpskern Politie spreekuur

Bij supermarkten in Moordrecht, Zevenhuizen en Moerkapelle houden politiemedewerkers van het Team Waddinxveen-Zuidplas met ingang van maandag 3 juni wekelijks enkele uren een spreekuur. Hiermee wordt het team zichtbaarder in de wijk.

Voorzien van statafel en barkrukken en herkenbaar aan een politiebanner staat voortaan op dinsdagmiddag van 12.00 tot 15.00 uur een politiemedewerker bij de Jumbo aan de Dorpsstraat in Zevenhuizen, op woensdagochtend van 9.00 tot 12.00 uur bij de AH aan De Smidse in Moordrecht en op donderdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur bij de Plus aan de Dorpsstraat in Moerkapelle.

Afspraak maken of vragen

Iedereen die vragen heeft over het politiewerk of bijvoorbeeld melding wil doen van niet spoedeisende zaken, kan terecht op het spreekuur. Aangifte doen tijdens een dergelijk spreekuur is niet mogelijk, wel kan ter plaatse een afspraak worden gemaakt.

Openingstijden Nieuwerkerk

De uren die de politie vanaf 3 juni aanwezig is bij de supermarkten, is het bureau in Nieuwerkerk minder open. ‘We hebben een maand lang geregistreerd hoe de aanloop was. Dat bleek heel beperkt’, zegt Ingrid van den Berg van Team Waddinxveen-Zuidplas. ‘Daarom hebben we in overleg met het bestuur tot deze aanpak besloten.’

Ook de openingstijden van Nieuwerkerk zijn aangepast. ‘We waren bijvoorbeeld op vrijdagmiddag open, maar de markt in Nieuwerkerk is op vrijdagochtend. Aangezien er dan dus veel meer mensen aanwezig zijn, is het logischer om op vrijdagochtend open te zijn.’

Anders werken

De aanwezigheid van het team bij de supermarkten in de drie kernen is een direct gevolg van enkele bijeenkomsten die het team vorig jaar organiseerde in samenwerking met partners en inwoners. Hierbij stond de vraag centraal hoe de politie beter met hen in contact kon komen. Naast de aanwezigheid bij supermarkten in de drie kernen, zijn nog twee maatregelen genomen.

Chat via Whatsapp

Zo is het team sinds enkele weken ook bereikbaar via Whatsapp op nummer 06-18159812. Op kantoordagen kan iedereen die in het werkgebied van het team woont, tussen 08.30 en 17.00 uur vragen stellen. De eerste ervaringen met de chat zijn positief.

Aangifte op locatie

De derde actie die het team in gang heeft gezet, is dat medewerkers van het team naar iemand toegaan om een aangifte op te nemen, in plaats van dat deze mensen naar een politiebureau moeten komen. ‘Denk daarbij aan oudere mensen die moeilijk ter been zijn, of aan de eigenaar van een eenmanszaak die tijdens onze openingstijden niet weg kan uit zijn zaak.’ Deze aangiftes gebeuren op afspraak.

Eind van het jaar evalueert het team de nieuwe werkwijze.

Eerder in het nieuws

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.